چگونه دسترسی افرادی که به مودم وصل هستند را شناسایی و قطع کنیم؟

چگونه دسترسی افرادی که به مودم وصل هستند را شناسایی و قطع کنیم؟

به گزارش پایگاه خبری وبسایت رند، از مراحل شناسایی علت کاهش سرعت مشاهده کردن فهرست دستگاه‌هایی که به شبکه وایرلس متصل هستند می‌باشد. در ادامه قصد داریم روش‌هایی جهت دستیابی به این فهرست را به شما معرفی کنیم.

شاید این موقعیت برای شما هم پیش آمده که می‌خواهید چیزی را در گوگل جستجو کنید، وای‌فای گوشی را روشن می‌کنید و به‌ طور خودکار و مثل همیشه به شبکه وایرلس خانگی خود متصل می‌شوید، کلید واژه مدنظر خود را وارد می‌کنید و بر روی جستجو ضربه می‌زنید، صفحه نتایج گوگل با سختی بارگذاری می‌شود و کاملا مشخص است که سرعت اینترنت شما مثل همیشه نیست و بازشدن صفحات وب بیشتر از حد معمول طول می‌کشد و با کندی مواجه است.

در هر صورت این موضوع درست است که تجربه کاربری اینترنت برای ما دارای نمودار سینوسی است و در هر لحظه با فراز و فرودهای زیادی مواجه است اما به هر حال لازم است به منظور کشف علت اختلال اینترنت کارهایی را از سمت خودمان انجام دهیم. دقیقاً مانند زمانی که در هنگام شب برق خانه قطع می‌شود و از پنجره به نگاه می‌کنیم تا اطمینان پیدا کنیم برق همه قطع شده یا مشکلی در برق ساختمان خودمان به وجود آمده است.

در اولین قدم لازم است اینترنت دیتای سیم‌کارت خود را چک کنیم، به واسطه‌ی اعضای دیگر خانواده پیگیری کنیم و زمانی که مطمئن شدیم مودم روتر شبکه اینترنت خانه را مورد بررسی قرار می دهیم، البته راه دیگری که وجود دارد این است که فوراً با پشتیبانی شرکت ارائه‌ دهنده اینترنت تماس بگیریم اما شاید قبل‌ از هرچیزی بررسی کردن تنظیمات مودم بهتر باشد.

در سناریویی دیگر نیز امکان دارد بارها با اطمینان کامل رمز مودم وایرلس را وارد کنید اما بازهم موفق به اتصال به اینترنت نشوید. در سناریوی مطرح شده با ورود به تنظیمات مودم می‌توانید دستگاه‌هایی که به مودم متصل هستند را مورد بررسی قرار دهید.

شاید فرد دیگری به وای‌فای شما متصل است که بارگذاری صفحات وب طول می‌کشد یا دستگاهی که نمی‌تواند به اینترنت وصل شود در فهرست مسدودی مودم قرار گرفته است.

روش‌های مشاهده دستگاه‌های متصل به شبکه وایرلس:

روش‌های متفاوتی جهت مشاهده فهرستی از دستگاه‌های متصل به شبکه وایرلس خانگی وجود دارد که هیچکدام پیچیدگی خاصی ندارند. در ادامه با ما همراه باشید تا سه روش مشاهده این فهرست را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم.

روش اول ازطریق مودم روتر وایرلس:

تمام مودم روترهای وایرلس حتی بهترین مودم‌های TD-LTE، در تنظیمات و مدیریت خود بخشی را دارند که نشان دهنده‌ی فهرستی از دستگاه‌های متصل به شبکه وایرلس می‌باشد. این فهرست تشکیل شده از آدرس‌های MAC دستگاه‌های متصل به شبکه است که می‌توانید با استفاده از آن آدرس دسترسی‌های آن دستگاه‌ها را مدیریت کنید.

لازم است توجه کنید که با توجه به قیمت و مدل مودم این امکان وجود دارد ویژگی‌های بیشتری تحت اختیار مدیر شبکه قرار داشته باشد. در هر صورت جهت مشاهده فهرست دستگاه‌های متصل به وایرلس لازم است مراحل زیر را طی کنید:

اولین مرحله:

در اولین قدم لازم است صفحه مرورگر خود را باز کنید و از طریق آن وارد بخش مدیریت و تنظیمات مودم روتر وایرلس خود شوید. به این صورت ابتدا در نوار آدرس بالای صفحه آدرس آی‌ پی روتر شبکه را وارد کنید. آدرس متداول جهت ورود به تنظیمات مودم 192.168. 1.1 است که می‌تواند در مدل‌ها و برندهای مختلف با یکدیگر تفاوت داشته باشد. درادامه فهرستی از رایج‌ترین آدرس‌های آی‌پی روترها را آماده کرده‌ایم.

سریع‌ترین روش دیگری که برای پیدا کردن IP روتر وجود دارد استفاده از Command Prompt در ویندوز است. منوی استارت را باز کنید و در قسمت جستجو CMD را تایپ کرده و آن را اجرا کنید. اکنون در پنجره بازشده دستور ipconfig /all را وارد کنید و در قسمت کیبورد خود کلید Enter را فشار دهید.

اطلاعاتی از شبکه وایرلس برای شما به نمایش گذاشته می‌شود که به راحتی آدرس IP مودم روتر خود را می‌توانید در مقابل Default Gateway مشاهده کنید.

علاوه‌بر این با بررسی برچسب روی دستگاه و مشاهده دفترچه راهنمای دستگاه نیز می‌توانید آی‌ پی پیش‌فرض ورود به تنظیمات مودم خود را پیدا کرده و درنهایت آدرس به‌ دست آمده را در قسمت نوار آدرس مرورگر وارد کنید و بر روی کلید Enter بر روی کیبورد ضربه بزنید تا صفحه برای شما بارگذاری شود.

دومین مرحله:

در این مرحله لازم است در صفحه بارگذاری‌ شده نام کاربری و رمزعبور خود را وارد کنید. معمولاً در راه‌ اندازی اولیه مودم توصیه می‌شود رمز عبور را تغییر دهید بنابراین اگر به این توصیه توجه کرده‌اید باید رمزعبور انتخابی خود را وارد کنید در غیر این‌ صورت می‌توانید با نام کاربری و رمزعبور پیش‌فرض دستگاه وارد بخش تنظیمات شوید.

غالباً نام کاربری پیش‌فرض مودم‌ها admin است و رمزعبور پیش‌ فرض نیز در دفترچه راهنما و یا روی برچسب مودم قرار دارد. گاهی ترکیب admin و admin یا ترکیب admin و password برای مودم تعریف شده است.

سومین مرحله:

معمولاً در همان صفحه‌ی اصلی بخش مدیریت و تنظیمات مودم، گزارشی از کلاینت‌های متصل به شبکه وایرلس قابل مشاهده است.

 

همان‌گونه که در تصویر مشاهده می‌کنید در مقابل شماره (1) می‌توانید تعداد دستگاه‌هایی که درحال حاضر متصل هستند را مشاهده کنید و در قسمت پایین شماره (2) آدرس سخت‌ افزاری MAC هر دستگاه در جدولی قرار دارد.

دقت داشته باشید که هرگز این آدرس‌ها را در جایی منتشر نکنید و با این کار امنیت دستگاه خود را در معرض خطر قرار ندهید. با دکمه Refresh نیز که در عکس با شماره (3) مشخص کرده‌ایم این امکان وجود دارد فهرست خود را تازه‌سازی کنید تا در صورت اضافه‌ شدن دستگاهی جدید به فهرست اضافه شود.

اگر در صفحه اول تنظیمات مودم فهرست دستگاه‌های متصل وجود نداشته باشد احتمالاً باید در قسمت وضعیت (Status) در زبانه یا قسمتی مجزا مربوط به Wireless به‌دنبال فهرستی از دستگاه‌های متصل به شبکه وایرلس باشید که در قالب جدول به شما نمایش داده می‌شوند.

اگر متوجه این موضوع شدید که دستگاهی ناآشنا به شبکه وایرلس شما اتصال دارد در اولین فرصت برای تغییر رمز شبکه وای فای اقدام کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که رمزنگاری شبکه روی WPA2-PSK قرار داشته باشد.

این تغییر موجب می‌شود تا تمام دستگاه‌ها برای اتصال مجدد نیاز به رمز جدید داشته باشند. پس از تغییر رمز با مسدود کردن آدرس MAC ناشناس می‌توانید با خیال راحت مانع از اتصال مجدد آن‌ها شوید.

حتی می‌توانید درصورتی که دستگاه‌های مشخصی از شبکه استفاده می‌کنند فهرست آدرس‌های MAC آن‌ها را برای مودم مشخص کنید تا فقط آن دستگاه‌ها به شبکه اتصال داشته باشند.

روش دوم ازطریق CMD و کد دستوری:

برای مشاهده فهرست دستگاه‌های متصل به شبکه وایرلس روش دیگری هم وجود دارد که استفاده از برنامه Command Prompt ویندوز است؛ برای به‌ دست آوردن فهرست لازم است مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

اولین مرحله:

کلید ویندوز بر روی کیبورد را بزنید و بلافاصله CMD را تایپ کنید و در نتایج منوی استارت ویندوز Command Prompt را اجرا کنید.

اگر مک بوک اپل دارید می‌توانید این فرایند را در ترمینال انجام دهید.

دومین مرحله:

اکنون دستور زیر را در پنجره CMD تایپ کنید و از روی کیبورد بر روی کلید Enter ضربه بزنید.

سومین مرحله:

فهرستی از آدرس‌های IP و آدرس‌های MAC برای شما به نمایش گذاشته می‌شود که در میان آن‌ها آدرس‌های IP که با عددی مشابه با آدرس آی‌پی روتر آغاز می‌شوند یعنی 192.168، دستگاه‌هایی هستند که به شبکه وایرلس مودم روتر شما اتصال دارند.

روش سوم با کمک برنامه‌های ثالث:

در پلتفرم‌های گوناگون برنامه‌های متنوعی جهت مدیریت شبکه وای‌فای وجود دارد که اکثر آن‌ها امکان اسکن و بررسی شبکه برای پیدا کردن دستگاه‌های متصل به شبکه را ایجاد می‌کنند. در بسیاری از این برنامه‌ها علاوه‌بر مسدود سازی امکانات بسیار زیاد دیگری نیز به کاربران ارائه می‌شود.

از شناخته شده‌ترین برنامه‌های مدیریت وای‌فای می‌توان به Wi-Fi Scanner، Wi-Fi Manager برنامه Homedale یا WeFi اشاره کرد. برنامه دیگری با نام Wireless Network Watcher وجود دارد که شاید از بین موارد دیگر به‌گوش افراد بیشتری آشنا باشد.

- برنامه Wireless Network Watcher:

به راحتی می‌توانید این برنامه را نصب و دانلود کنید و برای دستیابی به فهرست دستگاه‌های متصل به شبکه آن را اجرا کنید.

 

پس از اجرای برنامه بلافاصله شبکه وایرلس شما مورد اسکن قرار می‌گیرد و دستگاه‌های متصل یکی‌ یکی به فهرست اضافه می‌شوند. همچنین این امکان برای شما وجود دارد تا با کلید میان‌بر F5، فهرست را تازه‌سازی کنید. غیر از این کلید امکان کلیک راست کردن و انتخاب گزینه Refresh از منو نیز وجود دارد.

در این برنامه می‌توانید اطلاعات زیادی مانند آدرس MAC هر دستگاه، اولین و آخرین تاریخ شناسایی، نام دستگاه، وضعیت فعال‌ بودن دستگاه را به راحتی مشاهده کنید.

- برنامه ESET Smart Security:

برنامه‌های امنیتی پیشرفته مانند ESET Smart Security نیز علاوه‌بر قابلیت‌های آنتی‌ویروس، فایروال و ضدبدافزار، ابزار Network Inspector ارائه می‌کنند که این ابزار می‌تواند در لحظه دستگاه‌های متصل به شبکه وایرلس را شناسایی کند و به شما نشان دهد.

اولین مرحله:

جهت نمایش فهرست دستگاه‌های متصل به مودم ازطریق ESET Smart Security، لازم است برنامه را از قسمت System Tray بر روی نوار وظیفه در گوشه پایین سمت راست، اجرا کنید و در صفحه اصلی (Overview) کمی به‌پایین اسکرول کنید و روی گزینه Network Inspector ضربه بزنید.

دومین مرحله:

شما در این مرحله فهرست دستگاه‌های متصل به شبکه و مدت زمان اتصال آن‌ها را به طور جداگانه مشاهده می‌کنید و برای به‌ روز کردن آن کافی است بر روی دکمه Scan your network کلیک کنید.

متاسفانه این مکان برای کاربر وجود ندارد تا دستگاه‌های متصل شده به شبکه را مدیریت کند، زیرا بر روی سیستمی نصب شده است که ممکن است خاموش باشد بنابراین جهت مسدود سازی و اعمال محدودیت آدرس MAC و دستگاهی خاص باید به طور مستقیم ازطریق تنظیمات مودم روتر اقدام کنید و با کمک این برنامه‌ها فقط می‌توانید فهرست لحظه‌ای را به‌ دست آورید.

 

روش چهارم قطع دسترسی دستگاه خاص به مودم:

جهت قطع دسترسی دستگاه‌های خاصی که در قسمت فهرست دستگاه‌های متصل به شبکه وایرلس آن‌ها را شناسایی و مشاهده کرده‌اید می‌توانید اقدام به فعالسازی فیلتر آدرس MAC در مودم خود کنید و آدرس‌های MAC مزاحم را در آن فهرست اضافه کنید، این اقدام درست شبیه به بلاک کردن شماره تلفن در گوشی هوشمند می‌باشد. 

جهت انجام این کار لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

اولین مرحله:

در اولین قدم لازم است وارد بخش تنظیمات مودم روتر خود شوید. در این آموزش محیط مودم روتر تی‌پی‌لینک را مشاهده می‌کنید. سایر بندها نباید تفاوت اساسی در فرایند داشته باشند.

دومین مرحله:

در قسمت منوی تنظیمات مودم از زبانه‌های بالای صفحه بر روی گزینه Interface Setup ضربه بزنید و سپس زبانه Wireless را انتخاب کنید و صفحه را به پایین اسکرول کنید.

سومین مرحله:

در قسمت پایین صفحه ابتدا فیلتر آدرس MAC را بر روی حالت فعال قرار دهید و در ردیف بعدی (شماره 2) از میان گزینه‌های موجود Allow و Deny با توجه به اینکه قصد دارید اقدام به مسدود سازی دسترسی آدرس‌های مشخص‌شده کنید، گزینه Deny را انتخاب کنید و آدرس‌های مزاحم و ناشناس را یکی‌یکی در جدول پایین اضافه کنید و درنهایت بر روی دکمه Save کلیک کنید تا تنظیمات به طور کامل اعمال شوند.

جهت اطمینان از اجرای تنظیمات بهتر است یک‌ بار مودم را خاموش و روشن کنید.

با این روش کلاینتی که آدرس MAC او را در فهرست قرار دادید حتی اگر رمزعبور را داشته باشد به راحتی نمی‌تواند به شبکه متصل شود.

جمع‌ بندی:

نمایش دستگاه‌های متصل به شبکه وایرلس مودم روتر جدای از این موضوع که به‌عنوان یکی از اقدامات امنیتی جهت افزایش ضریب امنیت شبکه محسوب می‌شود یکی از راه‌های درک اختلال در شبکه است که با کمک گرفتن از آن مطلع می‌شوید، آیا دستگاه خاصی به شبکه متصل است یا اینکه دستگاه ناشناسی به شبکه وصل شده است و در اتصال سایر دستگاه‌ها یا بارگذاری صفحات وب مشکل ایجاد می‌کند.

با کمک گرفتن از روش‌ها و مراحل گفته شده به راحتی می‌توانید امنیت دستگاه مودم خود را افزایش دهید.

برای ثبت نظر وارد شوید.
ورود و ثبت نام
قیمت گذاری سیم‌کارت تشخیص نوع رند اخبار راهنما قوانین سوالات متداول درباره ما
همراه اول
سرشماره‌های پربازدید
سیم‌کارت همراه اول
ایرانسل
سرشماره‌های پربازدید
سیم‌کارت ایرانسل
رایتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
سیم‌کارت رایتل
سامانتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
سیم‌کارت سامانتل
شاتل موبایل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
سیم‌کارت شاتل موبایل
آرین تل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
سیم‌کارت آرین تل
آپتل
پیش‌شماره‌ها
سرشماره‌های پربازدید
سیم‌کارت آپتل